Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Thursday, October 06, 2011

^^Catatan Kelahiran : Kenangan Sepanjang Hayat^^

Salam..
Sebak rasanya bila membaca akhbar sehari dua ni. Kes buang anak semakin menjadi-jadi. Ya Allah, teruknya manusia di akhir zaman ni, anak sendiri diperlakukan macam sampah. Dibuang dalam perigi, dicampak ke dalam longkang... Subhanallah.. Tak rasa sayang ke pada anak yang dikandung selama 9 bulan tu.. Tak rasa simpati ke pada anak yang tak berdosa tu.. Kalaupun tidak mahu sekalipun menjaga anak yg tak bersalah tu.. Bagi la pada sesiapa yg mampu menjaga anak tu.. Cukuplah menanggung dosa yg lagi besar..

Kali ni saya nak ceritakan pengalaman saya melahirkan puteri saya yg baru berusia 5 bulan tu. Masih segar dalam ingatan dan masih terasa sakitnya bertarung di labour room..

Pkul 12 mlm selesai smua keje rumah, saya seperti biasa masuk tido. Tiba2 dalam keadaan separuh sedar, sy rasa terdengar mcm ade bnda yg pecah disertai rasa sakit sekejap. pastu terasa plak nak kencing. Bila bangun, byak air keluar. Rupanya saya dah pecah ketuban.. Melimpah atas lantai.. Saya cepat2 kejutkan abg ajak pegi hospital. Dalam keadaan kelam kabut tu, dalam perjalanan bru saya perasan buku pink tertinggal kat umah. Abg hantar saya ke Dewan Bersalin Hospital Setiu dulu. Kemudian baru balik ambik buku pink.

Di hospital, doktor check bukaan, bru 1 cm. Saya ditempatkan dalam wad sementara menunggu bukaan 4 cm bru akan dimasukkan ke labour room.Abg temankan saya di luar wad sbb dia xbleh masuk tgu saya. Dalam wad saya berjalan2 keliling katil sambil SMS dgn abg. Nurse sruh saya pakai pad & check setengah jam skali. Kalau keluar lendir warna hijau atau kuning pekat cpt2 bgtau nurse takut baby lemas.  Kata org2 yg dah berpengalaman klau berjalan2 mcm tu, jalan cepat terbuka.

Pkul 8 pg esoknya, saya rasa sakit yg amat sgt. Abg masuk temankan sy lpas mtak izin nurse. Chek ngah pun ade sbb abg blik kjap ambik chek ngah. Saya mtak nurse check bukaan bru 3 cm. Lambatnya.. Doktor datang ckp kemungkinan sy akan dibawa ke HSNZ sbb graf denyutan baby tak cantik. Rendah time kontraksi & ok time tak de kontraksi. Doktor meeting punyela nama, booking labour room dgn doktor kat HSNZ lgi.. Sy mmg tgah sakit sgt2 dah mengerang sambil menangis2. Mujur abg & chek ngah ade. Nasib baik gak abg tak g marah doktor sbb lmbat sgt nk wat keputusan samada saya bleh bersalin di HS ke atau kna bwak g HSNZ.

Akhirnya, kol 12.15 tghari saya di bawa ke HSNZ dengan ambulan. Abg dgn chek ngah ikut dgn kete blakg ambulan yg sy naik. Sakitnye usah ckp la. Mujur nurse2 ade ajarkn sy cra tarik nafas masa sakit.Sampai di hospital sy terus dimasukkan ke labour room. Abg masuk temankan sy kat labour room. Mulut saya tak henti baca doa permudahkan bersalin. Dalam lima minit skali mesti ada kontraksi & time brhenti tu sy smpat terlelap skjap sbb terlalu pnat. Sakitnya hanya Allah shja yg tahu..

Lpas Asar, bukaan baru 6 cm. Abg kna keluar sbb nurse kate rmai sgt pesakit tgh tgu turn smpai tak muat labour room. Smua husaband yg tman wife dia pn kna kluar jgak. Tggal sy sorg2. Mjur jgak ade adik2 pelatih tlg tnangkan sy. Kesian dorg skit tgn dorg sbb sy pgang kuat2. Sorry ye adik2...

Lpas maghrib, doktor check lgi, dah 8cm. Dkt nk Isyak 9cm dh. Sy ckap kat doktor. Doktor buatla apepn asalkan ank sy selamat. Takpela klau sy mcm mane pn. Lpas tu, doktor sruh sy teran dan untuk mudahkan baby keluar, doktor buat episotomi. Doktor pgang tgn sy sentuh kepala baby yg hmpir dh nk kluar. Sy trus jd bersemangat dan terus teran sekuat hati. Akhirnya sebaik shja habis azan Isyak dilaungkan, lahirlah puteri sy. ALHAMDULLILLAH.. Doktor potong tali pusat,barulah baby sy bunyi nangis. Pas siap smuanya sblum nurse bawa pegi mandikan baby, dia letak baby sy atas dada sy. Sy meraung skuat hati sbb sy masih dlm keadaan tak percaya sy berjaya lalui keadaan tu dgn selamat, baby pun slamat. Putih sgt baby masa tu, mata sepet sebelah je terbuka, bibir plak kecik, merah sgt..Sy syukur sgt2. Pstu nurse bwak pegi kat ayah dia untuk ayah dia azan & iqamat skali. Pastu barulah nurse bawak pegi basuh & wat test untk baby sy.

Lpas siap jahit, ltak ubat smua, sy keluar dri labour room dalam jam 10.20 mlm. Nurse bg minum air milo suam satu gelas. Sy mmg lapar sbb dah sehari suntuk xmasuk ape2 pn dlm perut ni. Saya masuk dalam wad. Abg ikut saya masuk wad sama dgn nurse yg tolak 'bed bergerak' tu. Abg balik mlm tu jgak bwak uri baby balik untuk dicuci & tanam esok pagi. Baby sy tdo dgn saya atas bed. Masa tu dlm wad pnuh dgn org2 yg dh bersalin, tgu ms nk bersalin. Nurse tlg sy ajar mcm mana nk menyusu baby. Tp baby tdo je manjang mgkin xsdar lagi yg dia dh kluar ke alam dunia. Sy tak tdo sgt mlm tu, sbb sy xbrapa slesa + perasaan happy sgt2 dgn anugerah Allah di sisi sy mlm tu.

Pg esoknya, sy bgun nk pegi blik air, nk mndi. Bila sy turun dri bed. Darah byak sgt kluar, melimpah atas lantai. Nurse meluru ke arah sy & tya mcm2 bila keadaan sy mcm tu. Pstu sy rasa gelap mata & mtak nk duduk.Nurse tlg sy duduk. Lpas dh ok skit, time nurse dtg bwak bekfes, sy trus mtak nk roti & air teh panas tu, sy ckp yg sy tak mkn ape2 lg dri smalam. Lpas bekfes, nurse pelatih tlg ambikkan wheelchair tolak sy pegi bilik air.

Lpas sy mandi, sy g kat bed smula, tgk baby dh siap dimandikan. Xlama pstu chek ngah dtg bwak nasi dgn ikan selar bakar. Sy makan smpai habis. Lapa sgt.. + letih. Pstu, abg pn smpai. Tp xleh msuk kerap2 sbb bukan time melawat. Doktor dtg check, baby dh kencing & berak. Pstu doktor check sy, dh xde ape2 mslah. Nurse pn sediakan dokumen untuk sy bawak balik. Ptg tu, sy & baby dibenarkan balik. Sy jgak yg terawal dpt kluar wad sbb nurse yg kendalikan bhgian dokumen tu knal chek ngah & chek ngah mtak dia buat yg sy dlu. 

Itu saja. ALHAMDULLILLAH, sy dan abg bersyukur sgt2 smuanya slamat. Untuk kakitangan Dewan Bersalin & Wad 2A Hospital Setiu, Kakitangan Wad Bersalin & Wad 2A  jgak Hospital Sultanah Nur zahirah, Chek Ngah, MY Loving Hubby & sesape sja yg ada di sisi sy swaktu hari kejadian, TERIMA KASIH BYAK2... =)

Nur Nisrina Saffiya Binti Cik Mohd Nazrin
27 April 2011, 8.46 PM
HSNZ Kuala Terengganu.

1 comment:

  1. sonok baca citer pengalaman bersalin tu.. alhamdulillah dah selamat semuanya.. baby pun comelll :)
    ~kalau ada gambar baby yg kretip dgn tupperware, jom aaa join contest kat blog saya ek!
    http://tupperwarefactory.blogspot.com

    ReplyDelete