Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Saturday, January 02, 2010

^^Story About My Sister^^




This is a story about my sister. Before that, let me introduce who are the three ladies in this picture.. From the left, the one that I will take about in this post is my sister after me, Achik. She is holding Irsyad Bazil, Kak Long's only son (for this moment). In the middle of us is Kak Long, and on the right is me of course. Only three of us wearing glasses in our family. 


Let me start the story about my sister.. The saddest thing about her is she has glukoma. A kind of disease that attack our eyes that make our sight from day to day become narrow and narrow. I don't know where it comes from but as long as my family know, no one in our family had experience this type of disease before. She still young to have this hardship, only 19. Because of this, she have to skip her study for one semester because she will have second operation to her eyes in this January at HUKM. I pray that she will have strength to face all of this test from Allah and Allah will give her a bright future..


This is a brief description about glukoma.. (in Malay):  




Glukoma tiada penawar




Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my






Rawatan diberi hanya titisan ubat mata yang perlu digunakan sepanjang hayat bertujuan mengelak kebutaan


KEBANYAKAN faktor penyakit sering dikaitkan dengan sejarah kesihatan keluarga. Bagaimanapun, di negara ini dan di kebanyakan negara Asia, sejarah perubatan keluarga ada kalanya tidak lengkap.


Sejarah perubatan mengenai masalah mata misalnya, jarang diberi perhatian apabila ramai yang tidak tahu mereka berisiko diserang glukoma kerana tiada anggota keluarga sebelum ini mendapat rawatan.


Berbeza dengan katarak, glukoma adalah penyakit yang diwarisi dan boleh terjadi kepada mereka yang mengalami trauma pada mata. Paling utama, tiada ubat untuk glukoma dan ia boleh menyebabkan buta.


Glukoma penyakit yang progresif. Biasanya seseorang itu hanya menyedari mengalaminya selepas penyakit itu pada tahap akhir. Pada waktu itu, tidak banyak yang boleh dibantu kerana saraf matanya sudah rosak dan tidak boleh dipulihkan.


Jika katarak boleh sembuh dengan pembedahan, tetapi tidak pada glukoma. Glukoma hanya boleh dirawat tetapi tidak akan sembuh. Walaupun pembedahan boleh dilakukan tetapi ia tidak banyak membantu.








Pakar Runding Optalmologi, Pusat Pakar Mata Vista, Dr Shamala Ganesan, berkata ramai orang tidak menyedari mereka berhadapan dengan glukoma.


“Glukoma selalu dirujuk sebagai pencuri senyap kerana kerap kalinya tekanan di dalam mata menjejaskan penglihatan tanpa simptom yang jelas. Glukoma bukan satu entiti penyakit tetapi sekumpulan masalah mata yang secara perlahan-lahan menjejaskan penglihatan.


“Akhirnya, tanpa rawatan, glukoma boleh menyebabkan buta berikutan kerosakan pada saraf optik,” katanya.


Dr Shamalam berkata, glukoma menyebabkan saraf optik di belakang mata rosak perlahan-lahan. Bagi kebanyakan orang, peningkatan tekanan dalam mata menjadi punca dan menyebabkan sekatan pada pusingan cecair (aqueous) dalam mata.
Bagi pesakit lain pula, kerosakan itu mungkin berpunca daripada kekurangan bekalan darah kepada saraf fiber optik utama, kelemahan pada struktur saraf atau masalah pada saraf fiber itu sendiri.


Mengikut data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 4.5 juta orang di seluruh dunia menjadi buta disebabkan glukoma dan angka ini dijangka meningkat kepada 11.2 juta pada 2020.


Namun, angka ini disifatkan sebagai tidak tepat kerana di seluruh pelusuk dunia, terutama di negara miskin, tidak ramai yang tahu dan tampil untuk membuat pemeriksaan mata atau menerima rawatan untuk glukoma.


Dianggarkan 60.5 juta orang akan mengalami glukoma pada 2010, dengan jumlah warga tua yang meningkat. Glukoma dijangka menyerang 80 juta orang pada 2020.


Dr Shamala berkata, glukoma progres sifatnya, hampir 50 peratus mereka yang didiagnos dengan glukoma tidak pernah menyedari simptom yang dialami. Biasanya, glukoma dikesan pada usia 50 tahun ke atas.


Di Malaysia, glukoma yang paling biasa adalah jenis glukoma terbuka. Glukoma jenis ini dikaitkan dengan peningkatan tekanan cecair di dalam mata. Ia mungkin menyebabkan kerosakan pada saraf optik dan akhirnya buta.


Setakat ini, tiada ubat untuk glukoma tetapi pemeriksaan awal terutama bagi mereka yang lahir dalam keluarga yang mengalami glukoma boleh dilakukan pada usia 30 tahun ke atas.


Oleh kerana tiada ubat menyembuhkannya, rawatan yang diberi hanyalah titisan ubat mata yang perlu digunakan sepanjang hayat. Ia bertujuan mengelak kebutaan. Namun, prekripsi ubat-ubatan banyak bergantung pada keadaan pesakit itu.


Jenis-jenis glukoma:
• Glukoma utama
o Glukoma sempit (narrow angle glaucoma)
o Glukoma terbuka (primary open angle glukoma - POAG
o Glukoma tekanan normal (normal pressure glaucoma)


• Glukoma sekunder
o Glukoma pseudoexfoliative (glukoma yang disebabkan sindrom gangguan berkaitan penuaan)
o Glukoma pigmentary (glukoma yang disebabkan pengumpulan pigmen iris berlebihan)
o Glukoma yang disebabkan trauma
o Glukoma neovaskular (berikutan komplikasi masalah diabetes misalnya)
o Glukoma konjenital (di kalangan bayi dan dikesan sejak lahir)




Siapa yang berisiko alami glukoma
• Mereka yang berusia 50 tahun ke atas
• Sejarah keluarga dengan glukoma
• Merokok
• Trauma pada mata
• Mereka yang menderitai diabetes, tekanan darah tinggi
• Rabun jauh


• Simptom:
• Glukoma terbuka
o Lihat penglihatan perlahan-lahan (peripheral) selalunya membabitkan kedu*a-dua mata
o Penglihatan sehala seakan terowong pada tahap yang teruk (tunnel vision)


• Glukoma sempit
o Sakit mata yang serius
o Muntah dan pening diikuti dengan sakit mata
o Penglihatan kabur


o Mata merah

No comments:

Post a Comment